Az első mumus: a munkaügyi szabályok NEM- vagy HELYTELEN ismerete és alkalmazása
Figyelem! Az ebben a cikkben leírtak MINDEN fuvarozó, szállító vállalkozót, sofőrt érintenek, nagyon-nagyon kevés kivételtől eltekintve, beleértve a KÖNYVELŐIKET is! A cikk hangvétele pedig nem feltétlenül egy kellemes, délutáni kávézgatás hangulatát idézi (ez nem is volt cél a cikkel). És “akinek nem inge, nem veszi magára”. A “többiek” számára pedig “nyitva az ajtó”.
Az elmúlt 12 év több száz oktatása során egyértelműen azt találtam, hogy az általam oktatással, tanácsadással lefedett területeken 5 OLYAN DOLOG VAN, ami igazi mumus a fuvarozó vállalkozások és/vagy sofőrök számára. Ez NEM azt jelenti, hogy CSAK EZZEL lenne problémájuk (ennél több is lehet), és azt sem, hogy mindenki számára mindig fennáll ez az 5 probléma.
De az biztos, hogy MINDENKINÉL ezek közül általánosságban legalább 2-3 BIZTOSAN megvan! MINIMUM! Tudom, mert láttam és elmondták.
Ebben és az ezt követő 4 cikksorozatban ezeket a “mumusokat” vesszük végig.
A munkaügyi szabályok NEM- vagy HELYTELEN ismerete és alkalmazása
Az igazság az, hogy bár SOKAN úgy gondolják, hogy “ez őket nem érinti” vagy “tisztában vannak vele”, és “megfelelnek az előírásoknak”, meg “már amúgy is marha sokat olvastam róla”, valójában szinte minden alkalommal ennek pont az ellenkezője igaz: valamilyen mértékben, sok esetben szélsőséges mértékben HELYTELENEK a munkaügyi listák, az elszámolások, a túlórák, munkaidők, nem-munkaidők, éjszakai- vagy műszakpótlékok elszámolása. A listát lehetne még sorolni.
Sok helyen olyan jelenléti ívet látni, ami teljes egészében egy irodai alkalmazott számára készült. Már maga a megfogalmazás is helytelen, nem beszélve arról, hogy az ALKALMAZÁSA teljességgel szabálytalan! Erről részletesebben ebben a cikkemben olvashatsz (erősen javasolt elolvasni).
Ennek ALAPVETŐEN 3 oka van:
- Az egyik, hogy a legtöbb cég nincs tisztában azzal, hogy a sofőrökre a munkaidők értelmezését tekintve NEM az Mt. rendelkezései az irányadók, hanem attól eltérően egy speciális törvény, az 1988-as évi Közúti Közlekedési Tv. (végül is, ki az, aki ebben keresné a munkaügyi szabályokat, nem igaz?). A teljes törvény innen letölthető. Tudom, ezt már sokszor mondtam, valahogy mégsem érzem azt, hogy minden rendben lenne ezzel a szakma képviselőinek (tisztelet a ritka kivételnek!).
- Ha esetleg tudják is, hogy a fenti Tv. az irányadó, nem értik meg teljesen az abban leírtakat, így nem tudják alkalmazni (mivel ez annyira eltér a “normál” irodai dolgozók munkaidő értelmezésétől, hogy nagyon sokak számára egyszerűen “lehetetlen” megfelelően értelmezni és alkalmazni).
- A cégek azt gondolják, hogy “a munkaügyes kollégák vagy a könyvelők tudják, hogyan kell ezt alkalmazni” – miközben ŐK SEM TUDJÁK!!! A tapasztalat legalábbis ezt mutatja. Kérdezd meg őket!
A munkaidők helyes értelmezésével kapcsolatban ez a cikk adhat támpontokat számodra.
Rossz beidegződések, “eddig jó volt, ezután is jó lesz” felfogás, és az “ezt nem kell annyira komolyan venni” hozzáállás.
Azért is nagyon nehéz megértetni a fuvarozó cégekkel, PONTOSAN hogyan és miért ÚGY kell elszámolni, értelmezni a szabályokat, AHOGYAN kell, mert hosszú-hosszú évek alatt kialakult az a “hagyomány”, miszerint “a munkaidőket az Mt. szabályozza és az alapján értelmezzük”. Ez egy rossz, sok évtizedes BEIDEGZŐDÉS, ami valahogyan “beleégett az agyakba” és rettenetesen nehéz onnan “kiégetni”. Ez pedig egy nagyon GONOSZ, ALATTOMOS valami tud lenni.
Tény, hogy ha valami már “zsigeri szinten” beépült a tevékenységedbe, működésedbe, legyen az jó vagy rossz, azt rettenetesen nehéz, ha épp nem lehetetlen megváltoztatni. Pedig sok esetben, ha ez a beidegződés rossz, akkor pont erre a változtatási hajlandóságra van szükség. Ehhez persze hátra kell lépnünk, el kell vetnünk a “hagyományos” gondolkodásmódot, és nyitottnak kell lennünk arra, hogy “akkor pontosan mit is és hogyan is kell csinálni?”.
Továbbá, ki mondta azt, hogy ha eddig így csináltál valamit (rosszul!) és nem kaptak el érte, akkor ezután sem kapsz érte semmit? Más szavakkal, “eddig jó volt ez így, ezután is jó lesz”! Minek változtatni akkor, nem igaz?
Ez olyannyira nyilvánvaló blődség (nem tudok rá jobb szót), és sajnálatos önigazolás, hogy igazából nincs is értelme ezt tovább magyarázni. Ha eddig nem kaptak el valamiért, amit ROSSZUL csináltál, semmi sem garantálja azt, hogy EZUTÁN SEM fognak. És sokszor elég, ha csak EGYSZER “rajtakapnak”, máris horrorba torkollhat a dolog. A múlt hibái NEM adnak felmentést a jelen szabálytalanságaira.
Az pedig, hogy “ezt nem kell komolyan venni” – nos, szintén csak az első horror bírságig igaz. Amikor a nyakadba szakad egy 12 milliós brutális munkaügyi bírság, adókkal és az elmaradásokkal együtt, akkor erősen végiggondolod majd, hogy mennyire is kell(ene) ezt komolyan venni. Ezzel kapcsolatban ide kattintva olvashatsz egy cikket, amit érdemes átgondolnod. Tudod, a szabály ez: nincs semmi baj addig, amíg be nem üt a (…), akkor viszont nagyon magasra érhet! Lehet, hogy 10 évig megúsztad, de elég lehet egyetlen ilyen “botlás”, és borul minden. Jobb, ha ezt nem tapasztalod meg.
Az első mumus az 5-ből tehát a munkaügyi szabályok helytelen értelmezése és/vagy alkalmazása.
Erre 3 megoldást tudok adni neked:
- Az AETR könyv. 6500 példányban kelt el eddig, szóval, ez már bizonyított. A könyvet ide kattintva tudod megrendelni, ebben kb. 70 oldalon értelmezzük a vonatkozó jogszabályt, annak alkalmazását a gyakorlatban, egyéb kiegészítő szabályokkal együtt. Ugyanitt egy DVD-t is tudsz rendelni, ami a 2019-es konferencia egyik anyaga, kb. másfél óra, “tömény munkaügy”. Itt még részletesebben magyarázzuk el és mutatjuk be sok-sok példán keresztül a szabály alkalmazását és a buktatókat.
- A TachografGURU munkaügyi szoftver. Több száz ügyfél használja, sok-sok év alatt csiszoltuk olyanra, hogy 100%-ban megfelelhess vele a fenti törvényi előírásnak – és egyéb előírásoknak. Ezen FELÜL olyan megoldások vannak leprogramozva benne, amik sok-sok-sok óra munkát takarítanak meg neked (összesített munkaügyi listák, excell táblák, bármilyen típusú szabadság, túlórák, betegállományok, éjszakai- vagy műszakpótlékok kimutatása a munkaidő keret függvényében, máshol végzett munka kimutatása, akár több tucat vagy száz ember számára egy gombnyomással, kiküldetési rendelvények elkészítése, külföldi minimálbérek kezelése, webeye-al való kapcsolat, bármilyen jogcím felvitele a listára, stb. KIFEJEZETTEN FUVAROZÓ CÉGEK SZÁMÁRA LETT KIFEJLESZTVE, ÉS TUDÁSÁBAN EGYEDÜLÁLLÓ MAGYARORSZÁGON. Kattints ide és tudd meg, hogyan óvhat meg téged is ez a szoftver!
- Személyes tanácsadás. Ebben az esetben elmegyek hozzád és segítek mindezt “betenni a cégbe”, legalábbis azon a szinten, hogy pontosan átvesszük, mit és hogyan csinálj meg. Ezzel kapcsolatban itt olvashatsz részletesebben.
A következő cikkben folytatjuk a 2-ik mumussal. Egyenlőre titok, hogy mi az. Látogass majd vissza, és meglátod. Illetve, a hírlevélből is értesülhetsz róla.
Üdvözlettel:
Kuzma Ferenc
AETR és fuvarozói munkaügyi szakértő
Tisztelt Kuzma úr
Szeretném megköszönni a munkáját. Én telefonon már többször kértem és kaptam Öntől segítséget. Jó erőt, egészséget kívánok Önnek és a munkatársainak.