Áprilistól érvényes
Biztosan hallottál róla, hogy érvénybe lépett az a jogszabály, ami 24 hónapos munkaidőkeretet tesz lehetővé egyes ágazatokban.
Az alábbiakban az ado.hu/munkaugyek oldalról idézek pár dolgot, illetve megnézzük, hogy ez hogyan vonatkozik RÁD. Azért erről az oldalról, mert ott számomra HITELES, és részben ismert és elismert szakemberek nyilatkoztak a témában, akik véleménye, írása mérvadó számomra. Az eredeti cikket erre a linkre kattintva olvashatod el.
A továbbiakban pedig Dr. Göndös Gábor ügyvéd barátom segítségével fogunk majd a témával foglalkozni, és innentől kezdve az ő szakmai és szakértő tanácsai segítségével navigálunk majd ebben a témában, mivel már évek óta együtt dolgozunk, és több konferenciánkon is tartott előadást és segített megválaszolni a hallgatók kérdéseit. Az ő elérhetőségeit ide kattintva tekintheted meg, fordulj hozzá bizalommal bármikor!
Előzetesen annyit hadd mondjak még, hogy a TachografGuru programunkban megoldottuk és teljes egészében le tudjuk kezelni a 24 hónapos munkaidőkeretet is.
24 hónapos munkaidőkeret: hogyan lehetne mindenkinek jobb?A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben mind a bértámogatásról, mind a 24 hónapos munkaidőkeretről szóló rendeletek alapvető segítséget jelenthetnek a munkáltatók számára, hogy a jelenlegi nehéz körülmények ellenére képesek legyenek alkalmazásban tartani munkavállalóikat. A hosszabb munkaidőkeretet szabályozó, pénteken napvilágot látott rendelet hatékonysága ugyanakkor növelhető lenne néhány módosítással, emellett szükséges lenne a munkavállalók érdekeit védő garanciális szabályok bevezetése a BDO Legal Jókay Ügyvédi Iroda szerint. (...)„A munkaidőkeret 24 hónapos kiterjesztése a munkáltatók szempontjából nézve érthető és szükséges lépésnek tűnik egy olyan környezetben, ahol senki sem tudja előre megmondani, hogy mikor lehet ledolgoztatni azokat az órákat, amelyeket most nem osztanak be – magyarázza Máriás Attila, a BDO Legal vezető munkaügyi tanácsadója. – Amennyiben a kilépéskor a munkavállalónak van kifizetett, de a munkáltató által még be nem osztott munkaideje, akkor valóban visszafizetési kötelezettsége keletkezhet a munkavállalónak, ugyanakkor ez az eddigiekben sem volt másként, ha a munkáltató munkaidőkeretet rendelt el.” „Fontos tudni ugyanakkor, hogy amennyiben a munkaviszony nem a munkavállaló ’hibájából’ szűnik meg a munkaidőkeret lejárta előtt, például a munkavállalót egy szervezeti átalakítás, létszámcsökkentés keretében küldik el, vagy a munkavállaló a munkakör betöltésére egészségügyi okból alkalmatlanná válik, akkor a munkavállalónak nem keletkezik visszafizetési kötelezettsége – teszi hozzá Simon Emese Júlia, a BDO Legal ügyvédje. – Érdemes megjegyezni továbbá, hogy a munkáltatók eddig is egyoldalúan rendelhették el a munkaidőkeretet, azzal a különbséggel, hogy amennyiben kollektív szerződés nem tette már eddig is lehetővé a lényegesen hosszabb, akár 36 havi munkaidőkeret elrendelését, eddig több műszakos tevékenység esetén (ami a legtöbb gyárra jellemző) legfeljebb 6 havi munkaidőkeretet rendelhetett el a munkáltató.” (...) A munkaidőkeret bevezetésével a munkavállaló nem esik el munkabérétől azon időszakban, amikor nem dolgozik. Ellenkezőleg, a munkáltatók a munkaidőkeret teljes tartama alatt – így azon időszakban is, amikor a munkavállalót nem osztják be munkavégzésre – kötelesek a munkavállaló számára alapbért fizetni. Ugyanakkor éppen emiatt nehéz elképzelni, hogy a munkáltatók nagy része élni fog a 24 hónapos munkaidőkeret adta lehetőséggel oly módon, hogy most hosszabb időn keresztül nem, vagy alig foglalkoztatják a munkavállalókat. Hiszen egy ilyen intézkedés bevezetése, a folyamatos bérfizetési kötelezettség okán azt jelentené, hogy termelés vagy más pénzkereső tevékenység, azaz bevétel nélkül (vagy jelentősen csökkent bevétel mellett) kellene a munkavállalók részére a bérköltséget megfizetni. (...) Nem mellesleg a kétéves munkaidőkeretet valószínűleg csak azon cégek merik majd alkalmazni, amelyek két év távlatában is előre tudnak gondolkodni olyannyira, hogy a válság lecsengése utáni időszakra jelentős pluszmunkát jósolnak. Ellenkező esetben nyilvánvalóan nem érné meg az adott cégnek a bérek előfinanszírozása. Ez szintén szűkíti azon potenciális munkáltatói kört, akik oly módon fognak élni a 24 hónapos munkaidőkeret lehetőségével, hogy a munkavállalókat több hónapig nem (vagy alig) dolgoztatják. (Forrás: ado.hu)
A fuvarozókra is érvényes szabály
Megkérdeztem Dr. Göndös Gábor ügyvéd urat arról, hogy mi a helyzet a fenti szabályozással a fuvarozói, szállítói szakmát illetően. Kérdésem oka pedig az volt, miszerint megjelent egy jogszabály, ami kiterjeszti ezt a fuvarozó cégekre is. Íme a rendelet!
"A Kormány 232/2020. (V. 25.) Korm. rendelete a koronavírus világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges azonnali intézkedésekről szóló 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet munkajogi szabályainak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő kiegészítéséről szóló 104/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet módosításáról A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény rendelkezéseire, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el: 1. § A koronavírus világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges azonnali intézkedésekről szóló 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet munkajogi szabályainak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő kiegészítéséről szóló 104/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet 1. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki: "(5) Az (1)-(4) bekezdésekben foglaltakat a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 18/C. § (2)-(3) bekezdéseiben foglalt rendelkezésektől eltérően a Kkt. 18/A. §-ának hatálya alá tartozó munkavállalók tekintetében is alkalmazni kell." 2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Orbán Viktor s. k., miniszterelnök"
Az ügyvéd úr válasza a következő volt:
Szia Feri! Ezt gyorsan megfuttattam, annyi a lényeg, hogy módosították a 104/2020. Korm. rendeletet, azaz kiterjesztették a rendelkezéseket a fuvarozókra is: Ennek alapján az 1988. évi I. tv. 18/A § hatálya alá tartozó munkavállalók esetében is megállapítható 24 havi munkaidő-keret, illetve a már elrendelt keret is meghosszabbítható e tartamra, természetesen a napi munkaidő, heti pihenőidő szabályainak betartása mellett. Vagyis nem a Kkt. 18/C § (2)-(3) bek-ben meghatározott legfeljebb 4 havi vagy KSZ esetén 6 havi keret, illetve 6 hónapnál hosszabb keret megállapításának tilalma az irányadó jelenleg, hanem a Kormányrendelet, így e tartamoknál ugyanis hosszabb is megengedett, max 24 havi. Adott KSZ azon rendelkezését pedig , amely e rendelkezésektől eltér, a rendelet hatálya alatt (ami egyébként a veszélyhelyzet megszűnéséig tart) alkalmazni nem lehet. További kérés, kérdés esetén állok rendelkezésre. Üdv: Gábor
Megoldottuk!
Örömmel tájékoztatlak, hogy a TachografGuru programunkban, sok egyéb között ezt is megoldottuk.
Egyedi munkaügyi szoftverünkben sok egyéb mellett a következő dolgokat tudod kezelni már (a teljesség igénye nélkül):
- 1-24 hónap között tetszőlegesen választható munkaidőkeret,
- globális munkaidőkeret állítás (mindenkinek egy gombnyomással megadható ugyanaz a munkaidőkeret),
- külföldi minimálbérek pontos kezelése (minimálisan fizetett óradíj a határátlépést követően), ennek megjelenítése a munkaidő nyilvántartón,
- kiküldetési rendelvények készítése, kezelése, dokumentálása,
- belföldi/külföldi napidíjak pontos lekezelése,
- 15 percnél rövidebb állásidő kezelése, beállítása a rendszerben (minek számoljuk?),
- más munkáltatónál végzett munkák feldolgozása, kezelése, (pl. ha a gépkocsivezető a szabadsága alatt máshol is dolgozott), ennek kivétele a mi munkaidő elszámolásunkból,
- műszakpótlék pontos számolása, amennyiben az adott hónapban az esetek legalább 1/3-ánál előfordul a kezdések között legalább 4 órányi eltérés (ennek magyarázatát a tavalyi AETR Gastland konferencián magyaráztam el),
- éjszakai pótlék pontos elszámolása, amennyiben NEM a műszakpótlékot kell alkalmazni,
- tetszőleges jogcímek felvétele, beállítása, munkaórák hozzárendelése (pl. apa szabadság, CSED, baleseti táppénz, kor szerinti pótszabadság, GYED, karantén táppénz, stb., bármi, amit a jogszabályok lehetővé tesznek),
- nem tachográf köteles járművek feldolgozása a rendszerben (pl. idata rendszerből történő adatbeolvasás),
- webeye rendszerből történő adatimport,
- egyéni- és globális munkaidő nyilvántartó összegzés lekérése a munkaidőkeret egészében, ami pontosan megmutatja pl. egy 10 hónapos munkaidőkeret viszonylatában az esetlegesen fizetendő túlórákat, a szabadságokat, betegállományt, munkaidőket, pihenőket, stb. (ez nagyon hasznos elszámolás a munkaügy számára),
- minden munkaügyi kimutatás .xls formátumban történő exportálása, beleértve a tized órában való exportot is.
Fizess elő most a TachografGuru munkaügyi szoftverre, ami 100%-osan leköveti az eddigi és az aktuális jogszabályokat! NE érd be ennél kevesebbel! Kattints ide!
Mobilitási Csomag júliustól!!!!!
Hamarosan életbe lép a (rettegve várt) Mobilitási Csomag! Több pontját már elfogadták, a végső döntés júliusban várható. Jelenleg csak pár gondolatot osztanék meg veled, és Dr. Göndös Gábor rövid észrevételét, de hamarosan részletesen is jelentkezem.
Előzetesen annyi infó most, hogy a Közlekedési Bizottság legtöbb képviselője június 8-án támogatta a Mobilitási Csomag legutóbbi tervezetét, amelyet korábban az EU Tanácsa és az EU miniszterei hagytak jóvá. Sajnos, semmit nem ért a nyolc EU-tagállam közlekedési minisztereinek fellebbezése a csomag visszavonása érdekében.
A Mobilitási Csomag legkifogásoltabb bejegyzései között szerepelt például a munkaszervezés a szállító társaságokban azért, hogy a nemzetközi szállításban részt vevő gépkocsivezetők rendszeres időközönként (három-négy hetente, a munkatervtől függően) visszatérhessenek hazájukba. Ezenkívül ismét megerősítették, hogy a sofőr rendszeres heti pihenőidejét nem töltheti a jármű kabinjában, és a munkáltatónak fedeznie kell a szállás költségeit, ha a sofőr ezt az időt otthonról távol tölti.
Új szabály, amiről korábban többször tettem említést már, hogy a 2,4 tonna feletti könnyű tehergépjárművekre is vonatkozni fognak a teherszállításra alkalmazott szabványok. Ez azt is jelenti, hogy tachográfot kell telepíteni a furgonokba. Ezeket pedig adott időközönként le kell tölteni, a sofőrkártyákkal együtt. Ezen túlmenően az összes jármű tachográfjait fel fogják használni a határátlépés rögzítésére, amely elősegíti a csalások elleni küzdelmet.
Ha a Mobilitási Csomag hatályba lép, az egyedi rendelkezéseket más-más, eltérő időpontokban kell majd alkalmazni. A pihenőidőre vonatkozó szabályokat, ideértve a sofőrök hazatérését, a lehető leghamarabb végre kell hajtani – ez a rendelet közzétételétől számított 20 nappal történik. Ezzel szemben a tehergépjárművek kiküldetésére és a hazatérésre vonatkozó szabályokat, valamint a piacra jutási rendeletek egyéb változásai 18 hónappal a törvény elfogadását követően lépnek hatályba – írja az Európai Parlament közleményében. Azt még nem tudjuk pontosan, hogy a furgonokat MEDDIG kell majd felszerelni tachográffal, de bízunk benne, hogy júliusban ezt is megtudjuk már.
És akkor Gábor rövid válasza még.
Szia Feri! Egy nagyon rövid helyzetjelentés: magát a Mobilitási Csomagot 2020. április 7-én – hangos szakmai tiltakozás közepette – elfogadta az EU Tanács, de ez egy „csak” egy első kör, ami után az ún. „második olvasat”, tehát a konkrét tételes, élő joggá alakítás az uniós Parlamentre vár (nem tudom, a vírusválság okozta rendkívüli helyzet mennyiben variálja át a jogalkotás menetét, preferenciáit). Egy biztos: a decemberi/januári cikkeknél, elgondolásoknál, tervezeteknél máris konkrétabbat tudunk, de ennek áttekintéséhez hadd kérjem kis – reményeim szerint pár napos – türelmed, mert a munkajog most terheléscsúcson van, márpedig a Mobilitási Csomag felelős szemlézéséhez kell valamelyik kollégámnak egy zavartalan délelőtt. Rövidesen jelentkezem, köszi és üdv: Gábor
Maradj velünk! Nemsokára jelentkezünk.
A munkaügy miatt pedig vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy kezelhess MINDEN munkaügyi szabályt.
Kuzma Ferenc és Nozdroviczky Sándor
Online tachograf szimulátor, TachografGURU, aetr.hu, Fuvarozók munkaideje