ONLINE TACHOGRÁF SZIMULÁTOR

Betegállomány és szabadság rögzítése augusztus 20-tól – ezt sokan nem tudják!!!

A Mobilitási Csomag egy fontos pontja, amit talán nem ismersz…

Van egy pont az új EU rendeletben, ami a Mobilitási Csomagként ismert (maga rendelet ide kattintva tölthető le egyébként, ha még nem tetted meg, töltsd le), ami talán elkerülte a figyelmedet, pedig elég fontos lehet, ha elkezdik ellenőrizni. MINDEN ÁRUSZÁLLÍTÁSSAL FOGLALKOZÓ SZEMÉLYT ÉRINT, nem csak a nemzetköziseket.

LEHETSÉGES, hogy a későbbiekben ez akár komolyabb bírságot is eredményezhet. JELENLEG ezt nem tudom még megmondani, mert még 1 hónap sem telt el a hatályba lépéstől számítva, és gondolom, valamennyi türelmi idő is van. EZÉRT NEM ÁRT EZT A PONTOT MEGÉRTENI ÉS FELKÉSZÜLNI RÁ!


Miről van szó? Nézzük előbb a jogszabályi részt!

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU)
2020/1054 RENDELETE

“11. A 34. cikk a következőképpen módosul:

( … )

b) az (5) bekezdés b) pontja a következőképpen módosul:

i. a iv. alpont helyébe a következő szöveg lép:

„iv. a jel alatt: szünet, pihenőidő, éves szabadság vagy betegszabadság,”;

 

Na most, az a jogszabályi rész, ami itt módosításra került, a már jól ismert 165/2014/EU rendelet (“tachográf-rendelet”) 34. cikke, ahogy ezen jogszabály bekezdése írja. A 165-ös, augusztus 20-ig hatályos pontja eddig a következőképpen szólt:

iv. a jel alatt: megszakítás vagy pihenőidő.

Eredetileg tehát csak a megszakítást (szünetet) és a napi/heti pihenőket kellett rögzíteni a kártyán (visszaírni) vagy a korongon (üres korongok rajzolása). Mint látható, idén augusztus 20-tól ez két további tevékenységgel egészült ki, nevezetesen azzal, hogy nem csak a pihenőidőt és szünetet (vagy megszakítást, ami ugyanaz) kell VISSZAÍRNI a kártyára vagy berajzolni üres korongokra, hanem azt is a gépkocsivezető kötelezettsége rögzíteni, ha éves szabadságon vagy betegállományban volt.

Azért ez egy FONTOS kitétel, azt gondolom, bár könnyű átsiklani felette.

A gyakorlatban tehát mostantól az a feladata a sofőrnek, hogy, amikor

  • szünetet tart (megszakítást),
  • napi vagy heti pihenőidőt tölt,
  • éves szabadságát tölti, vagy
  • betegszabadságról jön vissza,

akkor ezeket utólag visszaírja a menetíróba vagy korongokon rögzítse (a szünetet természetesen még akkor, amikor épp azt tölti).


Hogyan kell ezt megtenni?

A jogszabály nem részletezi ezt, de a következőképpen kell ezt megtenni:

  1. A sofőr menet közben rögzíti a szüneteket, ez eddig is így volt, megfelelő módkapcsoló használattal. Ez korongos és kártyás járműre egyaránt igaz.
  2. A napi vagy heti pihenőidőt a kártya behelyezésekor VISSZAÍRJA a sofőr a kártyára. Ha ez megvan, ezzel további teendő nincs.
  3. Amennyiben valaki csak korongos járművet vezet, akkor a napi  pihenőidőt UGYANAZON A KORONG rögzíti, amennyiben lehetséges, vagy azon kezdi meg és ha szükséges, akkor egy másik korongon folytatja (ha pl. mondjuk este 8-kor végzett). A heti pihenőidőt is megkezdi ugyanazon a korongon, amin végzett, majd további ÜRES korongokon folytatja. Ezeket nem részletezem, az AETR könyvben és egyéb cikkekben, előadásokban ezt már unalomig ismételtem.
  4. Ha a sofőr ÉVES SZABADSÁGRA megy vagy BETEGÁLLOMÁNYBAN van, akkor ezt KÖVETŐEN, amikor visszajött, az egész időszakot PIHENŐKÉNT visszaírja a kártyára, majd utána készít egy NYOMTATÁST erről az időszakról, és ráírja a szalagra, hogy "éves szabadság" vagy "betegállomány", aláíratja, lepecsételteti ezt a munkáltatójával, betegállomány esetén csatolja hozzá az esetleges orvosi jelentéseket is, és ezeket 28 napig magánál tartja. 28 nap után leadja a vállalkozásnak, aki ezeket 3 évig megőrzi.
  5. A fenti 4-es pontra vonatkozóan, amennyiben a sofőr KORONGOS tachográfot használ, akkor ezekre az időszakokra annyi korongot kell kitöltenie, ahány napot szabadságon vagy betegállományban volt. MINDEGYIK korongra írja rá, hogy "éves szabadság" vagy "betegállomány". Ezeket a korongokat ugyanúgy írja alá, mint a pihenő korongokat. Javasolt ezen korongok összetűzése és az esetleges orvosi igazolások hozzátűzése is.
NAGYON FONTOS, HOGY EZEKET AZ IDŐSZAKOKAT A VÁLLALKOZÁS SEMMIKÉPP NE IGAZOLJA TEVÉKENYSÉGIGAZOLÓ LAPPAL! EZT A GÉPKOCSIVEZETŐNEK KELL MEGTENNIE A FENTEBB RÉSZLETEZETT MÓDON, AMIT A VÁLLALKOZÁS IS IGAZOL, SZINTÉN A FENT EMLÍTETT MÓDON.


Ellenőrzés a vállalkozás részéről

Mivel az augusztus 20-tól hatályos jogszabály ezen pontja MINDEN áruszállítást végző vállalkozást érint (a többi csak leginkább a nemzetközi fuvarban dolgozókat), ezért ezt is (és a többi pontot is) leprogramoztuk a TachografGURU rendszerünkben.

  • Azok az ügyfeleink, akik maguk használják a TachografGURU programot, egy részletesebb tájékoztatást kapnak ezekről a változásokról a programban (hogy miként kell ezeket megcsinálni, lekövetni).
  • Azon ügyfeleink számára, akiknek mi magunk készítjük a kiértékelést, nagyon fontos, hogy MINDEN ESETBEN ADJÁK LE, a letöltésekkel, korongokkal együtt, hogy egy adott hónapban melyik sofőr, mikor volt betegállományban vagy szabadságon. Ez NEM CSAK a munkaügyi lista szabályos elkészítése miatt szükséges, hanem azért is, mert beépítettük a rendszerbe a fentebb kifejtett pontok figyelését, és a program automatikusan szabálysértési jegyzőkönyvet készít arról, ha a fenti pontok valamelyike megszegésre került. Muszáj volt ezt belefejlesztenünk, mivel csak így tudjuk biztosítani a jogszabályban foglaltak betartását.
  • Akik MÉG NEM ügyfeleink, azoknak pedig lehetőségük van most előfizetni a TachografGURU programba való becsatlakozásra, hogy ezt a szabályt betartsák és betartassák. Ehhez Nozdroviczky Sándort kellene megkeresni a +36 (70) 413-9623 vagy (30) 951-9856 telefonszámok valamelyikén, vagy emailben a tachografguru@gmail.com email címen.
  • FONTOS! A Tacho2Safe univerzális letöltőkre is van most egy akciónk, szintén a fenti elérhetőségeken tudsz érdeklődni, vagy meg tudod rendelni egyenesen a webshopból, erre a linkre kattintva. Ez a legelterjedtebb letöltő eszköz, ami univerzálisan használható MINDEN típusú tachográf készülékhez. Folyamatos frissítés az új típusú tachográfokhoz is (pl. VDO 3.0)! Magyar nyelvű leírás, dokumentáció és menük. 

 


Oktatások

Itt az év utolsó időszaka, ami sajnos vagy nem sajnos, az “éves kötelező” oktatásokról is szól. Ezúttal, ahol ez szükséges, kiegészítve a Mobilitási Csomag oktatásáról is (persze, ez nem mindenhol kell).

Koronavírus ide vagy oda, ezt az  “éves kötelező” oktatást a hatóság ugyanúgy elvárja, mint eddig. Erre az oktatásra most KÉTFÉLE lehetőséget tudunk biztosítani.

  1. Jelenleg már 7 olyan cég van, akinél ONLINE formában fogjuk megtartani az oktatást. Ezt a Zoom rendszerén keresztül tesszük meg, amihez mindenkinek küldünk egy rövid ismertetőt, a technikai feltételekről. Ez nagyon egyszerű, igazából okos telefonon is működik, de azért ennél egy kicsit profibbra vesszük a dolgot. Jelentkezz az ONLINE oktatásra, ha a koronavírus miatt máshogy nem kivitelezhető nálatok.
  2. Eddig 9 cég jelezte, hogy ők szeretnék az eddigi, “hagyományos” módon megtartatni az oktatást. Reméljük, ezt sikerül kivitelezni, bár nem igazán tudok erre vonatkozó korlátozó intézkedésről.

Keress meg ez ügyben minél előbb a +36 (70) 391-2885-ös telefonszámon vagy írj az info@aetr.hu email címre, amennyiben az oktatást szombati napra szeretnéd, ugyanis szép lassan telnek a helyek!

Maradj velünk! Tőlünk sok mindenre választ kapsz.

A munkaügy miatt pedig vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy kezelhess MINDEN munkaügyi szabályt.

 

Kuzma Ferenc és Nozdroviczky Sándor

Online tachograf szimulátor, TachografGURU, aetr.hu, Fuvarozók munkaideje

11 Comments

  1. Horváth István

    Üdvözlöm,az lenne a kérdésem, hogy azoknak a nemzetközi gépkocsi vezetőknek, akik kisbusszal utaznak ki Németországba és ott történik a váltás (mondjuk az évi rendes szabadság után) azt hogyan igazoljam le, mint munkaadó? Nem életszerű,hogy cégvezetőként minden váltásra kiutazzak én is a busszal, hogy induláskor a sofőr azon nyomtatását le tudjam igazolni, amire ráírja, hogy rendes szabadságát töltötte..Egyébként meg nem mindegy a hatóságnak, hogy a sofőr miért nem dolgozott? Digitális tachográfot használunk kizárólag..Köszönöm a választ!

    • KuzmaFeco

      Szerintem ez azért megoldható, KIVÉVE ha egyáltalán nem is jön haza a sofőr és nem találkozik vele. Ugyanis, a szabadság és betegállomány visszaírása pihenőként UTÓLAG történik, MIELŐTT felveszi a munkát. Ez, gondolom, még itthon történik, legalábbis, valahogy csak meg lehet oldani, hogy találkozzon a cégben valakivel, aki aláíró. Természetesen, ha egyáltalán nem megoldható ez, akkor marad a sofőr aláírása, max emailben kiküldik a másolatát az orvosi jelentésnek vagy a szabadság igazolásnak. Ezek biztosan megoldhatók. De, ahogy írtam is a cikkben, nem tudom, hogy ezt miként fogják ellenőrizni majd. Az is lehet, hogy nem foglalkoznak vele, de az is lehet, hogy 1 év múlva komolyan rászállnak, mint pl. a heti pihenők járműben történő eltöltése esetén. Ezt nem tudjuk jelenleg. Üdv, Ferenc

  2. Csajbók Nándor

    Szia! Nálunk tudod mi a sláger!? Borsod megye! V-diagramm nyomtatás, kártya ki olvasás! Ezen kìvűl azt csinàlsz amit, akarsz!

    • KuzmaFeco

      Értem. Hát, sok sikert! 😀

  3. Csajbók Nándor

    Ez nem közúti ellenőrzés, hanem pénzbe hajtás!!!!!!!!!!!

  4. Ruppert Csaba

    Szép napot mindenkinek.
    Köszönöm, minden informáci nagyon hasznos.
    Én buszvezetö vagyok ezért körültekintően kell olvasnom és alkalmaznom a forumban
    megjelenő igazán hasznos információkat.
    Nagyon köszönöm.

  5. KUN LAJOS

    Szia.
    Az orvosi jelentés bizalmas információ, nem gondolnám , hogy akár a BAG, akár VOSA tudomására hoznám a betegségeimet! Az NKH-ról nem is beszélve!

    • KuzmaFeco

      Kedves Lajos!
      Ez részben igaz. Úgy értem, ezt valóban NEM követelheti közúton az ellenőr. Ezért, ha nem akarsz, nem élsz ezzel, természetesen. De, ahogy korábbi tapasztalataimból jól ismerem, minél több igazolással, dokumentummal tudod alátámasztani az adott dolgot, annál kisebb az esélye annak, hogy szankcionálnak. Persze, ha nem akarod, akkor ezt nem kell megmutatnod. Elméletileg az aláírásod is hiteles, sőt, gyakorlatilag is, mivel büntetőjogi felelősséged van abban, mit írsz alá. Ugyanúgy, mint pl. egy adás-vételnél is. Szóval, igen, ezt nem KELL használnod. De ha nem zavar, akkor használhatod.

  6. Fatih

    Még annak is a **** annyját aki rábólintott a paragrafusra, nemhogy aki kitalálta!
    Hova csűri-csavarja már a sok zsidó, hogy hogyan tudna még büntetést kiszabni..? Mert kétségünk ne legyen ez a sok marhaság mind arra megy ki..
    (Megjegyzés: a csúnya kifejezést moderáltuk. Legközelebb kérlek, használj nyomdafestéket tűrő kifejezéseket, még akkor is, ha komoly negatív érzelmeket kelt benned egy-egy cikk. Üdv, admin.)

  7. Tóth Tibor

    Üdv! A heti pihenőidőre is be hagyom a kártyát, csak én használom a kocsit. Így viszont nincs visszaírva, a pihenő kezdetét és végét csak az “érkezési”, illetve “indulási” ország beütése jelzi. Szabályos lehet ez így is?
    Köszönöm a választ!

    • KuzmaFeco

      Kedves Tibor!
      SEMMIKÉPP ne hagyd bent a kártyát a járműben!
      Egyrészt, mert az a TIÉD, és NÁLAD KELL LENNIE, különben szabálysértést követsz el (ha bent van a járműben, elvileg bárki használhatná, stb., így nézik).
      Másrészt: valóban NEM tudsz eleget tenni annak a jogszabályi előírásnak sem, hogy megfelelően kezeld ezt a pihenő dolgot.
      NE HAGYD A KÁRTYÁT A JÁRMŰBEN!
      Vedd ki és vidd magaddal, amikor végeztél!
      Üdv, Ferenc