10 órás vezetési idő – MENNYI lehet egy héten és mi van speciális esetben?

10 órás vezetés – ALAPESET

Csodálkozhatsz, hogy miért írok most erről, amikor már sokszor megtettem ezt! Nos, ennek MEGVAN AZ OKA! Mindjárt megtudod.

Csak a mai napon KÉTSZER, de az elmúlt egy hónapban TÖBBSZÖR is előkerült a 10 órás vezetési idő értelmezése. A mai mindkét alkalommal helytelenül!

Természetesen, azt “mindenki tudja”, hogy a 10 órás vezetést kétszer lehet megtenni egy héten.

Azt is “mindenki tudja”, hogy ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a gépkocsivezető levezette a 9 óráját, majd tart egy legalább 45 perces szünetet, ami után vezethet még legfeljebb 1 órát (de ha csak 10 percet vezet még, akkor is ezt kell tennie!).

Az 561-es rendelet II. Fejezet 6. cikke szerint:

“A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát. A napi vezetési időt azonban meg lehet hosszabbítani legfeljebb 10 órára, legfeljebb hetente két alkalommal.

A hangsúly itt azon van, hogy HETENTE KÉT alkalom. Vagyis, hétfő 00:00 óra és vasárnap 24:00 óra között. Kétszer. Ezt az adatot FONTOS megérteni!

Tehát, szélsőséges esetben ez akár 4 NAPTÁRI NAP is lehet egymás után, de csak akkor, ha az egyik KETTŐ még az egyik hét szombat-vasárnapján van, a másik KETTŐ pedig a következő hét hétfő-keddjén, ahogy azt ezen az ábrán láthatod:

 

 


10 órás vezetés – EGY KIS CSAVARRAL

Hogyan értelmezzük a 10 órás vezetést, ha az még ezen a héten kezdődik, de átnyúlik a következő hétre?

Mielőtt elmondom ezt a csavart, előtte annyi, hogy ha NEM tudtál részt venni a januári konferenciák egyikén sem, akkor a március 20-i, újabb online konferencián szeretettel várlak! Itt sok mindent ki fogunk tisztázni. Ha pedig részt vettél rajta, akkor KÜLDD EL AZ ISMERŐSÖDET RÁ! A januári két konferencián összesen 300-an voltak körülbelül, most kb. 80-100 fősre tervezem. Jelenleg 29 regisztrációnál tartunk.


Itt tudsz regisztrálni a konferenciára!

2021. március 20. (9:00-től 13:00-ig) – bárki jelentkezhet rá

A résztvételi díj fejenként: 6.800,- Ft + 0% áfa.

AKCIÓ: Bárki megszerezheti valamennyi eddig megjelent kiadványunkat E-book formátumban, 40%-os kedvezménnyel!
JELENTKEZZ A MÁRCIUSI ONLINE KONFERENCIÁRA!
A januári konferenciák bizonyították, hogy nagyon jól működik!

(Konferencia regisztráció)

 

Akkor a 10 órás vezetés egy kis csavarral. Hogyan értelmezzük a 10 órás vezetést, ha az még ezen a héten kezdődik, de átnyúlik a következő hétre?

Megnéztem, hogy mit írtam ezzel kapcsolatban az AETR könyv legújabb kiadásában. Úgy találtam, hogy teljesen érthető és érvényes. Ezért egy az egyben bemásolom ide, mert ez volt a mai EGYIK félreértés (a másikról mindjárt írok).

Nos, ez megint egy olyan kérdés, amivel igazából ritkán találkozol, de ha mégis, akkor jó, ha pontosan értelmezed ezt. És hidd el, hogy ez nem is olyan egyszer! Sőt, őszintén megmondom, hogy még számunkra is eddig talán ez a dolog jelentette a legnagyobb kihívást.

Ez pedig az, amikor a vezetési időt pl. vasárnap este 21:00 órakor kezdődik, átnyúlik hétfőre, és a vezetési időd több, mint 9 óra (vagyis, már a „10 órás vezetés szabálya” életbe lép). Ne feledd, hogy a vezetési hetet vasárnap éjfélig értelmezzük!

Akkor ez a 10 órásnak számító (meghosszabbított) vezetési idő most melyik héthez számolódik? Hiszen a vasárnap éjfél „kettévágja” ezt, és a vezetési idő egy része még az előző héthez, a másik része már a másik, új héthez számolódik. Ez rendben is van, de mi a helyzet a meghosszabbított vezetéssel? Azt vajon melyik héthez tudod be? Hiszen a jogszabály szerint egy vezetési héten legfeljebb 2 alkalommal hosszabbíthatod meg a vezetési időt legfeljebb 10 órára, tehát nem mindegy, melyik héthez számolod!

Az már egyértelmű és világos számodra az előzőekből, hogy mivel a vezetési idő meghosszabbításokat mindig hétfő 00:00 és vasárnap éjfél közötti időszakra értjük, és mivel ezen időszak alatt legfeljebb 2 alkalommal lehet legfeljebb 10 órára meghosszabbítani a vezetési időt, és mivel további korlátozás erre vonatkozólag nincs, az a hét bármely napjára eshet.

Tehát, lehet ez akár szombat-vasárnap is és hétfő-kedd is. Sőt, ez akár így is követheti egymást, ahogy azt a fenti ábra is mutatja (mivel a 2 db 10 órás vezetés még az egyik hétre esik, a másik 2db 10 órás vezetés már a másik hétre).

Ez eléggé egyértelmű és világos. De mi van akkor, ha valaki úgy kezdi el a vezetését, ahogy azt a fenti példában leírtam? Hogyan kell értelmezni a jogszabályt ebben az esetben?

Mit mondtak a szakértők?

Több szakértőt is megkérdeztem, hogyan értelmezik ezt a kérdést, és többféle választ kaptam (ebből is láthatod, mennyire nem egyértelmű a jogszabály ezen pontja). Az egyik – nem hivatalos – válasz az egyik megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyeletétől származik, és így hangzik: „Kedves Ferenc! A napi vezetési idő: a heti, vagy napi pihenőidő vége és a következő pihenőidő kezdete közötti vezetéssel eltöltött időtartam. A napi vezetési időt azonban meg lehet hosszabbítani legfeljebb 10 órára, legfeljebb hetente két alkalommal, a hétnek pedig vasárnap 24 órakor vége van! Ezért ebből a szempontból csak a kétheti vezetési időszakhoz tartozik a hétfőre eső vezetési idő, s nem lehet egybefüggő tíz órának számítani!”

Egy másik szerint a vasárnap éjfél kettéosztja ezt, és bár egybefüggő 10 órának számít, ugyanakkor mégsem vesszük egyik héthez sem, mivel 3 óra ebből még az előző hét, 7 óra pedig már az új héthez számolódik.

Egy harmadik vélemény szerint még az előző héthez kell számolni, mert akkor kezdte, míg egy negyedik és ötödik szerint már az új héthez tartozik, hiszen az új hetet megkezdhetem én vasárnap este is és a vezetés befejezése hétfőre esik, vagyis mindenképp az új héten hosszabbítom meg a vezetést. Tehát, ezen vélemények szerint a meghosszabbított vezetés már az új héthez tartozik. Ez is logikus.

Egy, a rendőrségnél dolgozó szakértőtől sem kaptam egyértelmű választ erre (őt idéztem már korábban is). Ő is szokott nekem névtelenül segíteni, ha valami szakmai kérdésem van, néha hozzá fordulok. De ő sem igazán tudta egyértelműen értelmezni ezt számomra. És elismerte, hogy bizony nincs könnyű dolga annak a járművezetőnek, aki ebbe a helyzetbe kerül és ezt kellene bizonyítania.

Készítettem egy felmérést is az olvasóim körében, amit a kézirat lezárásáig 454-en válaszoltak meg, és ez a következőt eredményezte:

  • „Egyik héthez sem számolom, mert a vasárnap éjfél kettéosztja a hetet, így az egyik héten 3, a másikon 7 óra vezetés van”. Ezt a válaszadók 49%-a így gondolja.
  • „A következő vezetési héthez, azaz, a vasárnap 24:00 óra utáni héthez számolom”. Ezt a válaszadók 30%-a látja így.
  • „Még ehhez a héthez, azaz, a most vasárnap éjfélig tartó héthez számolom”. Ez a válaszadók 15%-a szerint van így.
  • Egyéb, vegyes válaszok. Ez a válaszadók 6%-át teszi ki.


Mit javaslok ezek után?

Az az igazság, hogy valóban nem egyértelmű a jogszabály. De Dr. Szabados Tiborral és egy másik kollégával együtt én is arra hajlok inkább, hogy mivel elvileg az új hetet elkezdhetem én vasárnap is, és mivel maga a meghosszabbítás valóban hétfőre esik, ezért inkább ezt már az új héthez kellene számolni.

Azért mondom ezt, mivel a jogszabály azt mondja, hogy „…hetente 2 alkalommal meghosszabbítható”. Tehát, nem azt emeli ki a jogszabály, hogy mikor kezdem meg, hanem azt, hogy mikor hosszabbítom meg. És ez pedig egyértelműen már a következő héten van.

De a javaslatom a következő:

  1. Mivel nem egyértelmű a jogszabály, ezért hacsak lehet, kerüld el ezt a helyzetet! Próbáld meg NE vasárnap este elkezdve és hétfőn befejezve kivenni a 10 órás vezetést, hacsak ez nem feltétlenül elkerülhetetlen! Kezdjél nyugodtan vezetést vasárnap, de ha lehet, akkor inkább csak 9 órát vezess hétfőig. Ez a legbiztosabb módszer.
  2. Ha mégsem tudod elkerülni, akkor biztonsági okokból próbáld meg azt, hogy az előtte levő héten és azon a héten is, amikor ezt a vezetést befejezed (a hétfőre virradó új hét) csak 1-1 10 órás vezetést tarts már csak ezen kívül.
  3. Ha még ez sem megy, akkor marad a jogértelmezésnek fentiekben vázolt formája, ahogy azt a Szabados Tiborral és más kollégával is értelmeztük: sokkal jobban magyarázható ez úgy, hogy már az új héthez számolod, mint 10 órás vezetés.


Itt tudsz regisztrálni a konferenciára!

2021. március 20. (9:00-től 13:00-ig) – bárki jelentkezhet rá

A résztvételi díj fejenként: 6.800,- Ft + 0% áfa.

AKCIÓ: Bárki megszerezheti valamennyi eddig megjelent kiadványunkat E-book formátumban, 40%-os kedvezménnyel!
JELENTKEZZ A MÁRCIUSI ONLINE KONFERENCIÁRA!
A januári konferenciák bizonyították, hogy nagyon jól működik!

(Konferencia regisztráció)

 


10 órás vezetés – MOBILITÁSI CSOMAGGAL. Itt valami félreértés van!

A mai második megkereséskor valaki, aki nem szível engem, azt mondta az ügyfelemnek, aki felhívott, hogy rosszul értelmezem a Mobilitási Csomagot, mert hetente akár 3-szor is lehet 10 órás vezetési idő, minden további nélkül, a Mobilitási Csomag szerint.

Nos, KÉT dolog ezzel kapcsolatban:

  1. Fenntartom magamnak a jogot, hogy esetleg rosszul értelmezek valamit. Miért is ne? Ezért mondom mindig azt, az oktatásokon is, hogy NE nekem vagy az oktatónak higgy, hanem a saját szemednek, illetve a jogszabálynak, ami abban le van írva. Én is tévedhetek. (((-:
  2. Ha valamivel kapcsolatban még NINCS elég precedens és elég tapasztalat, nevezetesen, hogy miként értelmezi a HATÓSÁG a gyakorlatban azt az adott szabályt, akkor bármilyen jó szándékkal is igyekszünk helyesen értelmezni az adott szabályt, meglehet, hogy a valóságban a jogalkotó mást akart. Szerencsére erre eddig nem igazán került sor.
Na most, akkor mit is mond a Mobilitási Csomag a 9 órás vezetési idő meghosszabbításával kapcsolatban?

Az igazság az, és ezért előre elnézésedet kérem, lusta vagyok újra leírni ezt, ezért inkább bemásolom ide az ezzel kapcsolatban 2020. 10. 20-án írt cikkemet. Kattints erre a linkre és olvasd el, majd döntsd el, hogy igaz-e, amit írtam vagy sem! De NEM az a lényeg, hogy NEKEM igazam van-e, hanem az, hogy szerinted helyes-e, amit ott kifejtettem! Ugyanis NEKED kell alkalmaznod majd ezt!

Annyit előre elmondok, hogy ennek a vis maior-hoz van köze, és különbözik a “normál”, hetente kétszer alkalmazható 10 órás vezetési időktől. Mondhatni, semmi köze ahhoz, bár, ahogy olvashatod, időnként ezt pont egybe eshet, és “úgy tűnhet, mintha itt most azt a szabályt alkalmaztuk volna”, de értsd meg, hogy ez CSAK a vis maior esetén lehetséges! Ahogy olvashatod. De ezt döntsd el te!

És várlak a konferencián, vagy, ha már voltál, szólj az ismerősödnek!


Itt tudsz regisztrálni a konferenciára!

2021. március 20. (9:00-től 13:00-ig) – bárki jelentkezhet rá

A résztvételi díj fejenként: 6.800,- Ft + 0% áfa.

AKCIÓ: Bárki megszerezheti valamennyi eddig megjelent kiadványunkat E-book formátumban, 40%-os kedvezménnyel!
JELENTKEZZ A MÁRCIUSI ONLINE KONFERENCIÁRA!
A januári konferenciák bizonyították, hogy nagyon jól működik!

(Konferencia regisztráció)

Maradj velünk! Tőlünk sok mindenre választ kapsz.

A munkaügy miatt pedig vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy kezelhess MINDEN munkaügyi szabályt.

Kuzma Ferenc és Nozdroviczky Sándor

Online tachograf szimulátor, TachografGURU, aetr.hu, Fuvarozók munkaideje